Τριμηνιαίο επιστημονικό περιοδικό

Το Βήμα του Ασκληπιού Τόμ. 14, Αρ. 4 (2015): Οκτώβριος - Δεκέμβριος 2015

Vima AsklipiouΤο Βήμα του Ασκληπιού Τόμ. 14, Αρ. 4 (2015): Οκτώβριος - Δεκέμβριος 2015

Άρθρο Σύνταξης

Η έννοια της ποιότητας στις υπηρεσίες υγείας | 247-252

Νικόλαος Ρίκος

Ανασκόπηση

Μαθησιακοί τύποι φοιτητών/-τριών στη Νοσηλευτική επιστήμη | 253-274

Ελένη Χριστοδούλου , Ζωή Ρούπα

ΠερίληψηMore

Η έννοια του «Μαθησιακού Τύπου», καθώς και ο ρόλος που αυτός επιτελεί στην επεξεργασία των πληροφοριών και τη μάθηση, αποτέλεσε αντικείμενο ευρύτατης έρευνας. Η νοσηλευτική εκπαίδευση αποτελεί αναμφισβήτητα ένα σύνθετο επιστημονικό πεδίο, ενσωματώνοντας τις θεωρητικές και τεχνικές βάσεις της νοσηλευτικής διεργασίας και απευθύνεται σε ένα φοιτητικό πληθυσμό με ευρύ φάσμα χαρακτηριστικών, μαθησιακών τύπων και προτιμήσεων. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας ανασκόπησης ήταν η αναγνώριση της σημασίας των μαθησιακών τύπων των φοιτητών της νοσηλευτικής κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας, η οποία περιελάμβανε αναζήτηση ερευνητικών μελετών στις βιβλιογραφικές βάσεις δεδομένων Pubmed και Google Scholar που αναφέρονται στα μαθησιακά στυλ των φοιτητών της Νοσηλευτικής και δημοσιεύθηκαν από το 2000 έως το 2015. Οι λέξεις ευρετηριασμού που χρησιμοποιήθηκαν ήταν: "learning styles", "academic achievement", "nursing students", "education". Αποτελέσματα: Η βιβλιογραφική έρευνα ανέδειξε το έντονο ενδιαφέρον των ερευνητών για τον μαθησιακό τύπο των ατόμων και την ύπαρξη πληθώρας θεωριών και εργαλείων αξιολόγησης. Οι περισσότεροι φοιτητές της νοσηλευτικής χρησιμοποιούν όλους τους μαθησιακούς τύπους σε κάποιο βαθμό παρουσιάζοντας μια πολυτυπία (multimodal learning style). Η διαφορά στους μαθησιακούς τύπους ανάλογα με το έτος φοίτησης είναι εμφανής, ενώ οι απόψεις για την σχέση του μαθησιακού τύπου με την επίδοση των φοιτητών είναι αντικρουόμενες. Συμπεράσματα: Η αναγνώριση των μαθησιακών τύπων των φοιτητών της νοσηλευτικής μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για τους διδάσκοντες, προκειμένου να σχεδιάσουν, αναπτύξουν και ενισχύσουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Η νοσηλευτική εκπαίδευση αποτελεί ένα απαιτητικό περιβάλλον, όπου η αξιοποίηση ποικίλων στρατηγικών και τεχνικών μάθησης είναι απαραίτητα στοιχεία για την παροχή ποιοτικής νοσηλευτικής εκπαίδευσης

Λέξεις κλειδιά: Aκαδημαϊκή επίδοση, ανομοιογένεια, κυρίαρχος μαθησιακός τύπος, μαθησιακός τύπος, νοσηλευτική εκπαίδευση

Έρευνα

Διερεύνηση του βαθμού συμμόρφωσης του νοσηλευτικού προσωπικού στην εφαρμογή και τήρηση πρωτοκόλλων υγιεινής των χεριών | 275-286

Σταύρος Σταφυλίδης , Σοφία Τριανταφυλλίδου , Βασιλική Ραφαέλα Σίτα , Θεοδώρα Καυκιά

ΠερίληψηMore

Οι νοσοκομειακές λοιμώξεις αποτελούν ένα μείζον πρόβλημα δημόσιας υγείας που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των ασθενών και εκφράζεται με σημαντική αύξηση των δεικτών της νοσηρότητας, της θνησιμότητας, καθώς επίσης της διάρκειας και του κόστους νοσηλείας. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνήσει το βαθμό συμμόρφωσης του νοσηλευτικού προσωπικού στην εφαρμογή και τήρηση πρωτοκόλλων υγιεινής των χεριών κατά την καθημερινή κλινική πρακτική. Υλικό-Μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε περιγραφική μελέτη. Η έρευνα διεξήχθη σε τμήματα δύο γενικών νοσοκομείων της Αθήνας (νοσοκομείο Α) και της Θεσσαλονίκης (νοσοκομείο Β) κατά την περίοδο Μαρτίου-Μαΐου 2014. Ο πληθυσμός της παρούσας μελέτης ήταν 200 νοσηλευτές και βοηθοί νοσηλευτών (100 από κάθε νοσοκομείο). Η δειγματοληπτική μέθοδος που ακολουθήθηκε ήταν μη πιθανότητας (ευκολίας). Η συλλογή των δεδομένων έγινε με ανώνυμο ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς και για την επεξεργασία των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πακέτο SPSS 20. Αποτελέσματα: Το 84,5% (n=169) του δείγματος ήταν γυναίκες. Η μέση ηλικία υπολογίστηκε στα 39 (±7,47) έτη. Από τις απαντήσεις του πληθυσμού στις 11 συχνότερες νοσηλευτικές πράξεις ελήφθησαν τα παρακάτω στοιχεία σχετικά με την υγιεινή των χεριών: το 78,1% του νοσοκομείου Α απάντησε ότι ακολουθεί υγιεινή των χεριών πριν την εφαρμογή αντισηπτικού διαλύματος, ενώ οι θετικές απαντήσεις του νοσοκομείου Β ήταν 89,5%. Από αυτούς που απάντησαν θετικά, το ποσοστό που τηρεί τα ανάλογα πρωτόκολλα βρέθηκε 89,7% και 82,5% αντίστοιχα. Ο μέσος χρόνος εφαρμογής υγιεινής χεριών βρέθηκε στα 55¨ στο νοσοκομείο Α και στα 45,7¨ στο Β νοσοκομείο. Τέλος, αναφορικά με την εφαρμογή υγιεινής χεριών κατά τις νοσηλευτικές παρεμβάσεις (χορήγηση φαρμάκων, τοποθέτηση ουροκαθετήρα/φλεβοκαθετήρα και περιποίηση τραυμάτων) στο νοσοκομείο Α το 3,5% εφαρμόζει πλύσιμο στις παλάμες, το 58,1% στις παλάμες και στους καρπούς και το 38,3% στις παλάμες, στους καρπούς και στα αντιβράχια. Τα ανάλογα ποσοστά στο νοσοκομείο Β βρέθηκαν 6,3%, 56,2% και 26,4% αντιστοίχως (p=.002). Συμπεράσματα: Βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές αποκλίσεις σχετικά με την εφαρμογή της υγιεινής των χεριών αλλά και σχετικά με την συμμόρφωση στα πρωτόκολλα ανάμεσα στα δύο νοσοκομεία αναφοράς

Λέξεις κλειδιά: Νοσοκομειακές λοιμώξεις, νοσηλευτής, πρόληψη, στάσεις, απόψεις

Διερεύνηση των απόψεων σπουδαστών σχετικά με την αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ενηλίκων στο γνωστικό αντικείμενο του Προγεννητικού Ελέγχου | 287-303

Πηνελόπη Σιούρδα

ΠερίληψηMore

Σημαντικό ρόλο σε όλη την εκπαιδευτική διαδικασία διαδραματίζει το εκπαιδευτικό υλικό το οποίο πρέπει να πληροί συγκεκριμένες προϋποθέσεις και να επιτελεί συγκεκριμένες λειτουργίες. Ο έλεγχος της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού υλικού έγινε στα πλαίσια της διαμορφωτικής αξιολόγησης που είχε ως στόχο την αναπροσαρμογή του υλικού έτσι ώστε να καταστεί κατάλληλο για εξ' Αποστάσεως Εκπαίδευση Ενηλίκων. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των απόψεων φοιτητών σχετικά με την αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με γνωστικό αντικείμενο τον προγεννητικό έλεγχο. Υλικό–Μέθοδος: Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 31 φοιτητές του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Ως εργαλείο για τη συλλογή δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο αυτό-αναφοράς, με ερωτήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου. Η συλλογή των δεδομένων της μελέτης πραγματοποιήθηκε από τον Μάρτιο του 2011 έως τον Απρίλιο του 2011. Εφαρμόστηκε περιγραφική στατιστική ανάλυση. Η επεξεργασία των στατιστικών δεδομένων έγινε με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS ver.13.0. Αποτελέσματα: Η πλειοψηφία των σπουδαστών (71%) θεωρεί «Πολύ» επίκαιρη τη βιβλιογραφία ενώ στην ερώτηση που διερευνά την επάρκεια της βιβλιογραφίας το 64,5% των ερωτηθέντων τη θεωρεί «Πολύ» επαρκή. Στις ερωτήσεις όπου εξετάζεται η σαφήνεια του υλικού και η δυνατότητά του να καλύπτει τα κενά των προηγούμενων γνώσεων των σπουδαστών στον Προγεννητικό Έλεγχο, υψηλά ποσοστά έλαβαν οι επιλογές «Πολύ» με ποσοστά 71% και 61,3% αντίστοιχα. Συμπεράσματα: Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης κρίθηκαν πολύ ικανοποιητικά και οι φοιτητές εκτίμησαν το παραγόμενο εκπαιδευτικό υλικό ως συμβατό με τις Αρχές της εξ' Αποστάσεως Εκπαίδευσης Ενηλίκων

Λέξεις κλειδιά: Εξ αποστάσεως εκπαίδευση ενηλίκων, τριτοβάθμια τεχνολογική εκπαίδευση, εκπαιδευτικό υλικό, προγεννητικός έλεγχος

Συστηματική Ανασκόπηση

Διαχείριση συγκρούσεων στο χώρο του χειρουργείου | 323-344

Ελένη Αλεξοπούλου-Γιαννοπούλου , Παναγιώτης Μαρκίδης , Αθηνά Αλέξη-Μπούρτζη , Γεώργιος Βασιλόπουλος

ΠερίληψηMore

Λόγω τις πολυπλοκότητας της οργανωτικής δομής και των διαφορετικών απόψεων των επαγγελματιών υγείας, τα νοσοκομεία αποτελούν χώρους μεγάλων εντάσεων, αλλά και συγκρούσεων. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η διερεύνηση του φαινομένου των συγκρούσεων στο χώρο του χειρουργείου. Υλικό και μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε συστηματική ανασκόπηση της σύγχρονης διεθνούς βιβλιογραφίας. Συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν οι διεθνείς βάσεις δεδομένων Pubmed, Cinahl, Health Source: nursing/academic edition και Google Scholar, αλλά και οι ιστοσελίδες ελληνικών έγκυρων περιοδικών. Χρησιμοποιήθηκαν οι όροι αναζήτησης σύγκρουση "conflict" και χειρουργείο "operating room" ή "operating theater" στους τίτλους των άρθρων. Αποτελέσματα: Από την αναζήτηση προέκυψαν 15 άρθρα. Οι λόγοι συγκρούσεων στο χειρουργείο που αναδείχθηκαν ήταν η εξουσία, η ελλιπής εκπαίδευση, οι εντάσεις αναφορικά με τα αναλώσιμα υλικά ή τα εργαλεία, οι διαφορές προσωπικότητας, δημογραφικά στοιχεία και εμπόδια που αναφέρονται στην οργανωτική δομή. Οι συνέπειες αφορούσαν κυρίως την παραμέληση των διαδικασιών και τα σφάλματα. Ως τρόποι αντιμετώπισης αναδείχθηκαν η συζήτηση με τους συναδέλφους, η ανάλυση της συμπεριφοράς, η αποφυγή του ατόμου που προκαλεί συγκρούσεις, η διατήρηση της ψυχραιμίας, η προειδοποίηση των συναδέλφων – προετοιμασία και η δημιουργία της ιδανικής ομάδας για να αποφεύγονται οι συγκρούσεις. Συμπεράσματα: Οι συγκρούσεις στα χειρουργεία είναι αναπόφευκτες, όμως μπορούν να μετριαστούν εάν η διοίκηση ασκεί αποτελεσματική ηγεσία, το ανθρώπινο δυναμικό του χειρουργείου διατηρείται σωστά οργανωμένο, καλλιεργείται κλίμα συνεργασίας και υπάρχει εκπαίδευση του προσωπικού αναφορικά με τις συγκρούσεις

Λέξεις κλειδιά: Συγκρούσεις, χειρουργείο, επίλυση συγκρούσεων, διαχείριση συγκρούσεων, αποτελεσματική ηγεσία

Μελέτη Περίπτωσης

Εφαρμογή του προσαρμοστικού νοσηλευτικού μοντέλου «Callista Roy» σε ασθενή με στεφανιαία νόσο: Σύγκλιση του χάσματος μεταξύ θεωρίας και πρακτικής | 304-322

Στέφανος Διγώνης

ΠερίληψηMore

Η Νοσηλευτική Θεωρία της Προσαρμογής (Θεωρία Roy) υποστηρίζει ότι το άτομο είναι ένα προσαρμοστικό σύστημα που ανταποκρίνεται στις αλλαγές του περιβάλλοντός του. Αδυναμία προσαρμογής ορίζεται ως "δυσπροσαρμοστικότητα" και σηματοδοτεί την ανάγκη για νοσηλευτική φροντίδα. Σκοπός: Η αξιολόγηση των δυνατοτήτων εφαρμογής της θεωρίας και η εκτίμηση των αποτελεσμάτων παρέμβασης κατά την μελέτη ενός περιστατικού στην Ελληνική Νοσηλευτική πραγματικότητα σε ένα δημόσιο νοσοκομείο. Υλικό και Μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας στις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων PubMed & Cochrane. Κατόπιν, έγινε παρακολούθηση και εφαρμογή του μοντέλου της Roy σε ασθενή με στεφανιαία νόσο κατά την διάρκεια της αναμονής του για αορτοστεφανιαία παράκαμψη στην καρδιοχειρουργική κλινική του Πανεπιστημιακού νοσοκομείου Ιωαννίνων. Η μεθοδολογία της παρέμβασης στηρίχθηκε στις αρχές της θεωρίας της Roy. Αποτελέσματα: Στη σύγχρονη νοσηλευτική είναι αναγκαία η δημιουργία ειδικών προγραμμάτων εκπαίδευσης ασθενών με στεφανιαία νόσο, για την περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας ζωής τους. Κάθε προεγχειρητική ημέρα αποτέλεσε και μια διαδικασία ιεράρχησης, της πιο σημαντικής ημερήσιας ανάγκης του ασθενούς. Από την εφαρμογή του μοντέλου προκύπτουν οι παρακάτω νοσηλευτικές διαγνώσεις: 1η ημέρα: διαταραχή της αναπνοής, 2η ημέρα: φόβος επικείμενου θανάτου, 3η ημέρα: αίσθημα κόπωσης, 4η ημέρα: θωρακικός πόνος 5η ημέρα: διαταραχή ύπνου. Το ημερήσιο σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας βασίστηκε στις αρχές της νοσηλευτικής διεργασίας. Ο ασθενής έδειξε θετική ανταπόκριση στην νοσηλευτική φροντίδα και μπήκε στο χειρουργείο με την καλύτερη δυνατή ψυχολογική και βιολογική κατάσταση. Συμπεράσματα: Η Θεωρία της Προσαρμογής μπορεί να εφαρμοστεί στην ελληνική νοσηλευτική πραγματικότητα, εφόσον διδαχθεί επαρκώς στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και αποτελέσει μέρος της κουλτούρας στην άσκηση της Νοσηλευτικής πράξης

Λέξεις κλειδιά: Στεφανιαία νόσος, κλινική πρακτική, νοσηλευτική εκπαίδευση, θεωρία Roy

Διαμοιράστε το:

Copyright © 2024 Vima Asklipiou.
Powered by MayaGrpahics.